Łączna liczba wyświetleń

piątek, 5 marca 2021

FILIA NR 4 KSIĄŻNICY PODLASKIEJ ZAPRASZA NA WYSTAWĘ

          Drodzy Uczniowie, rok 2021 to rok Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, poety okresu II wojny światowej. Jakie wiersze pisał? Ktoś może powiedzieć, że były to trudne wiersze. Owszem, to prawda, ale ... czasy były trudne ....

         Czym się interesował? Mało kto wie, że K. K. Baczyński uwielbiał grafikę. Tworzył okładki do swoich tomików wierszy. Zapowiadał się bardzo obiecująco ..... Niestety, zginął 4 dnia Powstania Warszawskiego.

         Filia nr 4 Książnicy Podlaskiej zaprasza do oglądania wystawy poświęconej poecie czasów wojny pt.: "Byłem jak lipy szelest...". 

                              

Źródło: https://ksiaznicapodlaska.pl/wydarzenia/bylem-jak-lipy-szelest-wystawa-o-krzysztofie-kamilu-baczynskim/

Krzysztof Kamil Baczyński 

"Z głową na karabinie"
Nocą słyszę, jak coraz bliżej
drżąc i grając krąg się zaciska.
A mnie przecież zdrój rzeźbił chyży,
wyhuśtała mnie chmur kołyska.
A mnie przecież wody szerokie
na dźwigarach swych niosły ptaki
bzu dzikiego; bujne obłoki
były dla mnie jak uśmiech matki.
Krąg powolny dzień czy noc krąży,
ostrzem świszcząc tnie już przy ustach,
a mnie przecież tak jak innym
ziemia rosła tęga - nie pusta.
I mnie przecież jak dymu laska
wytryskała gołębia młodość;
teraz na dnie śmierci wyrastam
ja - syn dziki mego narodu.
Krąg jak nożem z wolna rozcina,
przetnie światło, zanim dzień minie,
a ja prześpię czas wielkiej rzeźby
z głową ciężką na karabinie.
Obskoczony przez zdarzeń zamęt,
kręgiem ostrym rozdarty na pół,
głowę rzucę pod wiatr jak granat,
piersi zgniecie czas czarną łapą;
bo to była życia nieśmiałość,
a odwaga - gdy śmiercią niosło.
Umrzeć przyjdzie, gdy się kochało
wielkie sprawy głupią miłością.

4.12.1943  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz